stilcirkeln.blogg.se

Jag är en klädintresserad kvinna, 60+, som älskar att styla med det som redan finns i min garderob...man behöver inte hela tiden handla nytt!. Det är hur kul som helst att bläddra runt i garderob, byrålåda och smyckeskrin för att fixa till olika stilar. Jag hämtar inspiration från både nya och gamla modemagasin, skyltfönster samt från det mesta i min omgivning. Jag funderar mycket över vad som "gör" en viss stil. Vi kvinnor har oftast vansinnigt mycket kläder i skåp och lådor, men ändå "aldrig" något att sätta på oss. Följ med i min stylingblogg. Kanske kan jag inspirera någon att angripa sin garderob på ett nytt sätt

Dag 3 i Budapest

Kategori: Semester

Efter en god frukost tog vi en lokalbuss ner till Donau för att hitta någon trevlig sightseeingbåt. Att se Budapest från vattnet är ju ett "must".

Det blev så att vi valde den båt som som var först att avgå. Det visade sig bli en låååång båt, väldigt fräsch och med stora fönster. Lustigt nog blev vi bara 9 personer som åkte med, och vi samlade oss längst fram allesammans.

Svenska fanns som val både på gårdagens hop on-hop off buss och dagens båttripp

Vi blev bjudna först på var sitt glas skumpa och sedan lite lemonad. Mycket trevligt med vacker musik mellan "pratet" i hörlurarna.

Designchock när gammalt möter nytt!

Hotell Gellert med det berömda spa-badet i jugendstil. Jag hade så gärna gått dit, men en i gänget var inte så sugen, och då skippade vi det.

Delar av den berömda Frihetsbron med vackra falkarna på toppen av masterna.

Frihetsstatyn, som står längst upp på en klippa på Budasidan, är en symbol för de som fått ge sina liv för ett oberoende och fritt Ungern.

Slottet, som enligt speakern i hörlurarna har fått förfalla, men så smått börjar piffas upp

Parlamentbyggnaden ligger på Pest-sidan. Arkitekturen är inspirerad av det brittiska Parlamentet i London

På med varma kläder, för nu blir det promenad in mot Centrum

Till lunch fastnade vi för ett helt underbart litet ställe i fransk bistro-stil. Det blev en supergod pastarätt.

Sedan blev vi så sugna på deras fantastiska bakelser. Vi köpte tre olika och delade på. så tallrikarna fick rotera runt!😀

Det fanns många tjusiga byggnader att studera på vägen hem till hotellet. Vissa nyrenoverade, vissa under pågående reparation och andra i rent miserabelt skick.

Vårt hotell låg precis i närheten av det berömda och eleganta Hotell New York, så vi passade på att titta in där.

Superpopulärt ställe för fika och lunch. Det var en lång kö utanför.

Efter lite vila på rummet ett par timmar, var det dags för middag. Vi valde att gå till den mysiga vinbaren där vi åt lunch igår. Vi kände för hamburgare med pommes gjorda av sötpotatis. Galet gott!

Så var det dags att packa ihop våra pinaler för flyg hem nästa dag. Vi bokar alltid ett rum där vi alla tre får vara tillsammans. Vi har åkt på tjejresor tillsammans i många år, och hotellrummen har verkligen varierat, och även den tredje sängen som ju oftast blir någon slags turistsäng, mer eller mindre bekväm. I år var det full pott, då vi alla tre fick likadana supersköna sängar. Ett annat plus var att toan och badrummet var separerade så vi kunde vara lite mer effektiva på morgonen med speglar och så.

Efter packandet gick vi ner till baren och tog den sedvanliga sängfösaren, och sen blev det Gonatt! 😜